Du kan ta hjälp av din kropp för att stärka självförtroendet. Lär dig 3 knep. Och testa 4 övningar. Det är lätt att öva när det enda du behöver är din kropp.

Här är 3 snabba tips 

  1. Sträck ut dig och ta plats i sängen, innan du somnar och på morgonen direkt när du vaknat. (oavsett vilken sovställning du har)
  2. Skippa de korslagda benen, både när du sitter och står. Sätt båda fötterna i marken istället.
  3. Dra tillbaka axlarna. Undvika att sitta ihopskjunken. Sträck på dig genom att dra tillbaka axlarna,  flera gånger om dagen.

 

Forskning som hjälper oss känna mer mod

Det är Amy Cuddy som forskar kring hur vårt kroppsspråk påverkar oss själva, våra tankar och känslor. Det tre snabba tipsen kommer från hennes bok Närvara. Resultatet i Amy Cuddys forskning är tydligt. I boken skriver hon “Hållningen påverkar inte bara vad vi känner, den påverkar också vad vi tänker om oss själva – allt från hur vi beskriver oss själva till hur trygg och säker vår självbild är.”   

Men ett starkare, mer självstödjande kroppsspråk kan vi inte prata oss fram till. Istället behöver vi ‘göra’, konkret och praktiskt. Vi övar oss enklast mitt i vardagen. Under arbetsmötet, i kundsamtalet, vid diskbänken och i kön. Ingen extra tid krävs. Det du behöver är medvetenhet om hur kroppen formar dina tankar. Sedan är det bara att testa, lek och knuffa på dig själv lite varje dag.  Inta en kraftfull pose direkt på morgonen, drar bak axlarna under dagen, står med fötterna stadigt i marken när du pratar. Små justeringar kan leda till stora förändringar. 

 

Vill du också få ett kroppsspråk som boostar ditt mod? 

Alla enkla knep som hjälper mig var lite modigare, lite mer äkta i vardagen, är välkomna. Så Inspirerad av Amy Cuddys forskning, gjorde vi kraftfulla poser och kroppsspråk till ett tema i månadsabonnemanget ‘MOD att vara ÄKTA’. Under en rolig månad stod vi tillsammans i kraftfulla poser, undersökte vårt kroppsspråk och utmanade oss själva.

Här är fyra övningar att till dig att expremintera med. Jag har skapat övningarna, inspirerad av Amy Cuddys forskning och vår grupps resa mot ett kroppsspråk som gör mig modigare.

 

4 korta övningar för stärkt självförtroende med kroppens hjälp 

😍 Wonder Woman i 2 minuter.  Använd den beprövade Wonder Woman posen. Ställ dig i kraftposition 2 minuter direkt på morgonen. Se när Amy gör Wonder Woman här: https://youtu.be/C4ACeoqEjeA

 

😍 Ta fram din egna, unika, kraftfulla position

 I vår ‘Mod att vara Äkta’ grupp skapade vi också våra egna  ‘äkta jag – positioner’. Det bor mycket glädje, lust, och styrka i att ha en egen kraftposition. 

Prova du med! Lek fram din egen unika kraft position. Den ska spegla ditt äkta jag och fylla dig med glädje och kraft. Gör din ‘äkta jag-position’ så många gånger du vill varje dag. Både fysiskt och mentalt i fantasin. (Tillåt din kraftfulla position att förändras över tid, precis som du.)

 

🧐Observera ditt eget kroppsspråk. Har du rörelser och gester som gör att du förminskar dig själv? När händer det? Med vem?

🙃 Lek med ditt kroppsspråk! Ställ dig lite mer bredbent, ta bak axlarna och öppna upp bröstkorgen. Gör microjusteringar. Se vad som händer. Hur känns det?

 

Prova att se din kropp som ett verktyg att skapa mod med. Du har den ju alltid med dig så det är lätt att öva ofta😉. Använd dig av metoden: ‘fake it till you make it’.

Fyll ditt kroppsspråk med rörelser som ger dig energi, mod och kraft. Det är du värd!