Öva på att gilla dig själv

Effekt direkt med det här 2 minuters övningarna. Lätt steg-för-steg beskrivning.

Börja direkt!

Bästa tipsen för att få ut mest!

Var snäll mot dig själv – gör så gott du kan.

Kör ändå. Gör det även om det känns ovant.

Skippa perfektion, fokusera på framsteg istället.

Hjälp dig själv att komma ihåg. Sätt tex påminnelser i telefonen och post-it lappar där det passar.

 

Du tränar:
Närvaro i stunden. Förmågan att vara närvarande i sin egen kropp. Stilla sinnet och låta tankar bara vara utan att ge dem uppmärksamhet.

 1. Hjärtat

Gör så här:
1.
Ställ dig med fötterna höftbrett isär på en lugn plats. Slut dina ögon.
2. Ta ett djupt andetag och gör ryggen rak.
3. Lägg dina händer över hjärtat. Ta ett djupt andetag och släpp axlarna när du andas ut.
4. Stå så här i 2 minuter. Andas i lugn takt, in genom näsan och ut genom näsan. Låt varje andetag kännas i dig. Fokusera in på händernas värme och de lugnande andningsrörelserna i bröstet.

 – När det poppar upp tankar i huvudet, släpp taget om dem genom att fokusera tillbaka på händerna och andningen.

Upprepa:
Varje morgon i 14 dagar. + Närhelst du behöver landa i stunden och sig själv.

Tips! Slappna av kring tiden och sätt en timer på 2 minuter. Välj en mjuk slutsignal.

Lugn och grundad i mig själv.
Värdefull står jag här.

2. Lappen

plocka fram

Vad kan det stå på lappen?

Lita på din magkänsla och det som första kommer upp i dina tankar.

Här är också några meningar som jag själv brukar använda:

  • Jag duger som jag är oavsett vad jag presterar.
  • Idag har jag tålamod mig själv.
  • Idag tar jag paus när jag behöver.
  • Det är okej att säga: Jag vet inte.
  • Idag tränar jag på att säga nej.

Gör så här:

1. Plocka fram en lapp och penna.
2. Tänk kort igenom din dag. Känn in hur du mår.
3. Fråga dig själv: Vad behöver jag idag? Vad vill jag påminna mig själv om idag?
4. Skriv ner ditt spontana svar på lappen.
5. Stoppa lappen i fickan, väskan, BH-kanten.
6. Ta fram och läs din lapp flera gånger under dagen. Stick ner handen och rör vid den för att påminna dig själv om vad där står.

Upprepa: Dagligen i 14 dagar.

Du tränar: Förmågan att stötta och hjälpa dig själv.

Du tränar:
Förmågan att möta dig själv med omtanke och kärlek.

3. Spegeln

Gör så här:

1. Ställ dig framför en spegel där du får vara i fred.
2. Ta ögonkontakt med dig själv. Ta ett djupt andetag, in genom näsan ut genom munnen.
3. Behåll ögonkontakt och börja le. Stort. Hjärtligt. Och mycket.
4. Låt ditt leeende sprida sig till ögonen. Känn känslorna leeendet skapar i kroppen.
5. Säg tack till dig själv efter en minut eller två.
6. Ta med dig leendet och ge bort till någon som behöver det.

Upprepa: Varje morgon under 14 dagar. + Varje gång du passerar en bra spegel under dagen.

Observera!  Kommer det upp nedvärderande och negativa tankar om dig själv. Ta ett djupt andetag in genom näsan och släpp taget om tanken när du andas ut genom munnen. Upprepa tills tanken släpper taget.

Hej på mej! Här är jag och duger som jag är.

Vi behöver känna oss själva för att kunna vara oss själv.

Det bor framsteg i det enkla.

Det är det vi gör som förändrar.

När vi vill leda och leva helhjärtat behöver vi vara i kontakt med oss själva och vår egen insida. Är vi utcheckade från våra känslor och behov kommer vi inte heller åt våra helhjärtade förmågor.  Vill vi leva med utgångspunkten i att vara värdefull oavsett prestation behöver vi kunna titta på oss själva och känna glädje över den vi är.

Oavsett var du är på din helhjärtade resa gör det här 3 korta övningarna relationen till dig själv mer kärleksfull. Och att älska sig själv är grunden i alla helhjärtade framsteg. Och det flesta av oss behöver träna på just det varje dag.

Var glad för varje gång du tränar! Tappar du bort dig en dag eller två är det bara att börja igen. Att glömma bort är bara en ny chans att börja igen.

När du gjort de här tre övningarna i 14 dagar:

Boka in 15 min reflektionstid med dig själv. Ställ dig själv de här 3 frågorna:

1) Vad har jag lärt mig?

2) Vad är annorlunda nu?

3) Hur går jag vidare härifrån?

Vill du ha hjälp med ditt nästa steg finns jag här: lotta@lottalindskog.se

Ladda hem

Till din telefon
Gör så här för att ha övningarna på din hemskärm: sidlänken på din hemskärm på telefonen. 

Till din dator
Klicka på knappen här för att spara övningarna lokalt hos dig och  skriva ut ditt träningsblad. 

Du har fått mer än övningar

Du har också fått en ny brevvän! Jag som skapat de här 3 övningarna till dig  är nu också sin brevvän. Det betyder att du nu har sällskap av mig på din helhjärtade resa. Måndags morrnar förgyller jag med vykort  och var tredje skickar jag en ny film till dig. Har jag något speciellt att berätta för dig hör jag av också av mig.

Och så klart blir jag glad varje gång du skiver till mig, precis som brevvänner gör.

Glada brevvänshälsningar,

Lotta

PS. Jag är glad att vi är brevvänner så jag har redan skickat första brevet till dig. Titta i din inbox så finns det där och väntar på att öppnas av dig.

Är vi vänner här?